Nasz Gold Trading adalah syarikat persendirian berdaftar dengan Suruhanjaya Syarikat Malaysia (SSM) dengan Nombor Pendaftaran : IP0358780-T. Pemilik syarikat merupakan Agen Berdaftar di bawah Syarikat Goldcrest Pavilion Sdn Bhd. Kod Agen adalah AD2848.

Modul Perniagaan adalah menjual dan membeli barang kemas, jongkong dan koin emas dan perak.

OnlineLahTauke! Bring Your Business Online!

Wednesday, September 1, 2010

HARTANAH DAN EMAS

Ini merupakan pemahaman penulis daripada pembacaan artikel yang ditulis oleh Doug Casey  di dalam http://goldnews.bullionvault.com.


Swiss Bank UBS menyatakan kajian yang menarik bulan lepas mengenai berapa banyak emas yang diperlukan untuk membeli hartanah bertaraf sederhana di Amerika Syarikat.

Doug Casey menunjukkan berkenaan kajian tersebut melalui data yang diambil ke dalam carta di bawah:

Apa yang menarik ialah sebanyak mana harga hartanah jatuh dan sebanyak itulah harga emas telah meningkat, ratio hari ini masih lagi di bawah purata sejarah.

Anda boleh lihat kita masih pada jumlah yang sama pada hari ini sebagai tahun 1970, dan cuba kita tengok di mana ia berada selepas 10 tahun semasa emas berada di kemuncak.

Di sini satu lagi pemerhatian yang menarik: ratio adalah 100 semasa kedua-dua semasa inflasi yang tinggi (1980) dan deflasi yang kuat )1930).  Hubungan antara harga hartanah dan harga emas semasa ekonomi berada dalam keadaan ekstrem dilihat amat berkait rapat.

Oleh itu, jika harga emas berada di kemuncak dan hartanah berada di bawah lebih kurang lima (5) tahun, harga tanah yang perlu dibayar adalah bersamaan 100 aun emas pada 2015.  Mungkin ia akan mengambil masa 10 tahun, tetapi titik pentingnya ialah, kita mungkin boleh mengira ration bergerak ke bawah dalah dekad ini, dan berkemungkinan sebaliknya.  Walaupun bagi bajet sederhana, 100 aun kelihatan berpatutan.

Emas tidak boleh digunakan sebagai simpanan kenderaan?  Lebih baik kita tengok semula tanggapan kita itu, kerana kita telah diyakinkan yang dinamik ketiga sedang berlaku: kejatuhan nilai matawang Dollar.  Oleh itu, anda boleh simpan sebanyak mana tunai untuk musim luruh, tetapi jika ia dalam Dollar, ia tidak dapat memberi kuasa beli sebanyak emas.  Cuba kita fikir: jika nilai emas meningkat, ini bermakna nilai Dollar akan hilang kuasa membelinya.

Artikel penuh dalam Bahasa Inggeris boleh dibaca di SINI.

(Segala kandungan artikel di atas merupakan pandangan Doug Casey yang merupakan pelabur dan penulis buku Crisis Investing yang merupakan #1 New York Times bestseller.  Artikel ini telah dialih ke Bahasa Melayu)


No comments:

Post a Comment